De website met tips voor Oudervriendelijke horeca zaken!

De Fanfare van Honger en Dorst

Kasteel Nemerlaer

Geplaatst op 27 / 09
Kasteel Nemerlaer

Een tijdje terug zijn wij in Haaren Kasteel Nemerlaer gaan bezoeken na aanleiding van een tip ( Dank daarvoor! ). Zo dicht bij huis een kasteel, dat moeten we natuurlijk eens gaan bekijken. De kinderen stonden meteen te springen en ook Roel was snel enthousiast toen hij hoorde dat ze 12 trappisten hadden! John en Helmi, de mensen in het souterrain presenteren namelijk álle trappistenmerken uit de 12 kloosters die er nog zijn. Voor de jonge ridders en jonkvrouwen hebben ze een speciale ruimte gecreëerd waarin ze echt fijn kunnen spelen, lezen, tekenen of zich kunnen verkleden als prinsessen en ridders. Regelmatig hebben ze op de zondagen leuke activiteiten, natuurlijk met het thema 'kastelen' ( check de website )

Na het parkeren moesten we over een prachtig laantje naar het kasteel lopen, geen straf want het ziet er zo mooi uit! Het kasteel is gelegen op een uitgestrekt landgoed, waarvan de kasteellanen uitkomen op een weg van Oisterwijk naar Boxtel. De prachtige geschiedenis is te lezen op de website en natuurlijk kun je in het kasteel zelf veel te weten komen over de historie. In 1967 vestigde Anton van Oirschot zich met zijn vrouw, schrijfster/journaliste en hun zoontje in het souterain van het kasteel, zonder enig comfort of luxe. In de daarop volgende jaren werd het kasteel gerestaureerd met als doel het ter beschikking te stellen voor culturele en maatschappelijke activiteiten. En dat is goed gelukt, want wat een prachtige kasteel is het weer, in wonderlijke omgeving. In 2004 is Anton helaas overleden en sindsdien is het zijn vrouw; Carole Vos, die met verhalenrondleidingen, toneel-dans-muziek activiteiten,  grotendeels voor het kasteel zorgdraagt. Op zondag zet ze de deuren van haar huis open en kun je een rondleiding volgen. Onze kids zijn mega nieuwsgierig en hadden het over de “ Koningin” die thuis was! Ze hebben zelfs even een praatje met haar gemaakt, wat een magische ervaring. “De koningin” had ze verteld dat wanneer ze het kanon konden optillen, ze het mee naar huis mochten nemen.. geweldig! Ze hebben serieus een kwartier lopen sjorren aan dat ding ( wij moesten perse meehelpen.. ) maar helaas, geen millimeter beweging was er. ( Wat moet je ook met een kanon in je huis.. maar dat geheel terzijde) Fantastisch hoe deze vrouw inspeelt op de beleving van de kinderen. Wij hadden helaas geen tijd voor de rondleiding maar gaan daar zeker nog een keer voor terug. Ook een grote wandeling over het landgoed lijkt ons een prima plan.

Kastelen spreken natuurlijk erg tot de verbeelding, voor de kinderen maar stiekem ook voor ons. Je gaat toch altijd een beetje bedenken wat er allemaal afgespeeld zou hebben in al die jaren. Wij konden nog lekker buiten in het zonnetje zitten en de kinderen speelde in en om het kasteel. Lekkere biertjes, lunchgerechten en borrelhapjes zorgde er ook voor dat wij ons prima konden vermaken.

"Wanneer je het kanon kunt optillen, mag je het mee naar huis nemen."

- De koningin -